skip to Main Content

Wat kan ik het beste eten vóór een bootcamp training?

havermout bakje  - Wat kan ik het beste eten vóór een bootcamp training?

 

‘Wat kan ik het beste eten voor een bootcamp training?’
Deze vraag wordt wekelijks aan onze trainers gevraagd. Maar hier is geen één goed antwoord op te geven. Dit is per persoon verschillend en afhankelijk of je in de ochtend of avond een training volgt.

Om onze trainers even als voorbeeld te geven. Larissa kan heel makkelijk op een lege maag sporten in de ochtend. Zij drinkt een bakje koffie en kan prima een uurtje of 2 sporten daarna.
Marcel kan de deur niet uit zonder ontbijt, doet hij dat wel dat wordt hij snel duizelig en voelt hij zich heel zwak.

Over het algemeen is het verstandig om in ieder geval een beetje energie (voedsel) tot je te nemen voor een training. Je zal voor jezelf opzoek moeten gaan naar hetgeen waar jouw lichaam goed op reageert. Het is in ieder geval niet verstandig om vlak voor een training een grote (vloeibare) maaltijd te nuttigen. De kans dat de maaltijd dan omhoog komt en je ‘de bekende’ steek in je maag krijgt is sneller aanwezig. Eet daarom liever ruim 2/2,5 uur van tevoren een maaltijd.

Wij begrijpen dat dat in de ochtend wat lastiger is als de training om 09:00 uur begint. Wij raden meestal aan om dan wat ‘vast’ voedsel te eten. Daarmee bedoelen we dat yoghurt of kwark (in de avond bijvoorbeeld soep) niet heel verstandig is. Dit is vloeibaar en de kans dat het tijdens de training, door het vele springen en rennen, omhoog komt is best groot. Voor de één werkt alleen een banaantje in de ochtend, de ander wilt liever een bak havermout of een boterham met kaas.

In de avond is het ook verstandig om ruim van tevoren je maaltijd te nuttigen. Mocht dit niet lukken maar merk je wel dat je wat voedsel nodig hebt, is het misschien ook nog een idee om je maaltijd in tweeën te splitsen. Je zou er dan voor kunnen kiezen om een gedeelte vóór de training te eten en de andere helft na de training. Dit kan overigens ook met je ontbijt.

Tips voor in de ochtend vóór een bootcamp training:
Bakje havermout
Boterham met kipfilet/kaas/ei/appelstroop
Half bakje kwark met muesli – andere helft na de bootcamp training
Bananen pannekoek van 2 eieren en 1 banaan.
Omeletje

Snacks:
Banaan of ander stuk fruit
Mais of rijstwafel met pindakaas/appelstroop
Gekookt eitje

Diner tips voor vóór een bootcamp training:
Vast voedsel – dus geen vloeibaar voedsel wat snel omhoog komt
Je avondeten opsplitsen in tweeën. Één gedeelte voor de training en de andere helft na de training

Hopelijk hebben jullie wat aan deze tips en kunnen jullie dit snel toepassen.
Laten jullie weten wat voor jullie werkt? En of één van onze tips geholpen hebben?

Back To Top